Latijn

2e graad - 2e leerjaar

Domein: | Doorstroom

Wat ga je leren

 

 

Voortraject

Je slaagde voor het derde jaar Latijn.

 

Voor wie is deze richting bedoeld

- Je volgde de basisoptie Klassieke Talen in de eerste graad en je kreeg een positief advies voor het verderzetten van een richting met Latijn. 
- Je bent bereid om verder te bouwen op de opgedane kennis van de eerste graad. Het onderdeel spraakkunst ruimt vanaf het vierde jaar meer een meer plaats voor het lezen en bestuderen van teksten.
- Je hebt belangstelling voor taal.
- Je analyseert taal graag op een abstracte manier.
- Je gaat graag aan de slag met complexe leerinhouden, legt vlot verbanden en houdt van logisch redeneren zowel wat taal betreft als wiskunde. 
- Je bent in staat om geordend te denken.
- Je houdt ervan op zoek te gaan naar een gepaste vertaling.
- Je vindt het fijn je te verdiepen in de klassieke talen en hun cultuur.

 

Toekomstgericht

In de derde graad kan je kiezen tussen de volgende studierichtingen binnen de doorstroomfinaliteit: Latijn-Wiskunde, Latijn-Wetenschappen en  Latijn-Moderne Talen. Zo kan je in  de derde graad Latijn combineren met verschillende pakketten wiskunde, wetenschappen of moderne talen naargelang van je interesse. Een richting zonder Latijn kan natuurlijk ook.


Al deze richtingen hebben een brede algemene vorming en bereiden voor op een waaier aan studiedomeinen in het hoger onderwijs. Afhankelijk van je interesse en motivatie kan je vanuit deze richtingen nog alle kanten uit.

Meer informatie

Je kiest deze richting beter niet als

- je vooral geïnteresseerd bent in het gebruiken van levende talen en minder in de achterliggende taalstructuren en systemen.
- je minder geïnteresseerd bent in (oude) cultuur

 

Lessentabel
Vak 2e jaar
Godsdienst 2
Aardrijkskunde 1
Geschiedenis 2
Lichamelijke opvoeding 2
Biologie 1
Chemie 1
Fysica 1
Engels 2
Frans 3
Nederlands 4
Wiskunde 5
Latijn 5
Artistieke vorming 1
POP 1
Filosofie 1
  32

Boekenlijst

Download hieronder de boekenlijst die nodig is om deze richting te volgen.