‘𝙳𝚎 𝚍𝚒𝚛𝚎𝚌𝚝𝚎 𝚠𝚊𝚊𝚛𝚗𝚎𝚖𝚒𝚗𝚐 𝚟𝚒𝚊 𝚎𝚎𝚗 𝚎𝚡𝚌𝚞𝚛𝚜𝚒𝚎 𝚘𝚏 𝚟𝚎𝚕𝚍𝚠𝚎𝚛𝚔 𝚋𝚕𝚒𝚓𝚏𝚝 𝚑𝚎𝚝 𝚖𝚎𝚎𝚜𝚝 𝚊𝚊𝚗𝚐𝚎𝚠𝚎𝚣𝚎𝚗 𝚎𝚗 𝚜𝚙𝚎𝚌𝚒𝚏𝚒𝚎𝚔 𝚊𝚊𝚛𝚍𝚛𝚒𝚓𝚔𝚜𝚔𝚞𝚗𝚍𝚒𝚐 𝚕𝚎𝚎𝚛𝚖𝚒𝚍𝚍𝚎𝚕.’

Deze passage uit het leerplan aardrijkskunde is bij onze collega’s 𝗮𝗮𝗿𝗱𝗿𝗶𝗷𝗸𝘀𝗸𝘂𝗻𝗱𝗲 uit de derde graad, niet in dovemansoren gevallen! 

🌏

Op verschillende momenten, trokken onze zesdes afgelopen weken richting de Schelde, u weet wel, zoals een poëet ooit zei: ‘𝘥𝘪𝘦 𝘣𝘭𝘢𝘶𝘸𝘦 𝘬𝘦𝘵𝘵𝘪𝘯𝘨 𝘮𝘦𝘵 𝘨𝘳𝘰𝘦𝘯𝘦 𝘱𝘢𝘳𝘦𝘭𝘴’. Ze stapten ‘s ochtends de bus op, gewapend met aangepaste kledij ⁽ˡᵃⁿᵍ ˡᵉᵛᵉ ᵈᵉ ʳᵉᵍᵉⁿ⁾, schrijfgerief ⁽ᵉʳ ᶻᵃˡ ᵇⁱʲᵍᵉˡᵉᵉʳᵈ ʷᵒʳᵈᵉⁿ⁾, lunchpakket ⁽ʰᵉᵗ ᵐᵃᵍ ᵒᵒᵏ ᵉᵛᵉⁿ ᵍᵉᶻᵉˡˡⁱᵍ ᶻⁱʲⁿ⁾ en een fluohesje ⁽ᵘ ᶻᵃˡ ᵒⁿˢ ᵍᵉᶻⁱᵉⁿ ʰᵉᵇᵇᵉⁿ⁾. 

🌊

Eens aangekomen in Weert (Bornem), kozen we ervoor om de Scheldevallei te verkennen via de 𝘬𝘳𝘰𝘯𝘬𝘦𝘭𝘦𝘯𝘥𝘦 𝘸𝘦𝘨𝘫𝘦𝘴 𝘰𝘱 𝘦𝘦𝘯 𝘴𝘵𝘢𝘭𝘦𝘯 𝘳𝘰𝘴 ⁽ⁱⁿᶜˡᵘˢⁱᵉᶠ ᵛᵉᵉʳᵇᵒᵒᵗ ᵈⁱᵉ ᵒⁿˢ ⁿᵃᵃʳ ᵈᵉ ᵃⁿᵈᵉʳᵉ ᵏᵃⁿᵗ ᵇʳᵃᶜʰᵗ⁾. Het 𝒑𝒓𝒂𝒄𝒉𝒕𝒊𝒈𝒆 𝒈𝒆𝒕𝒊𝒋𝒅𝒆𝒏𝒍𝒂𝒏𝒅𝒔𝒄𝒉𝒂𝒑 𝒗𝒂𝒏 𝒅𝒆 𝑺𝒄𝒉𝒆𝒍𝒅𝒆 met zijn schorren en bruisende waterleven vraagt erom ontdekt te worden. 

🕵🏻‍♀️

Onze wetenschappers breidden hun uitstapje nog verder uit richting 𝐡𝐞𝐭 𝐕𝐞𝐫𝐝𝐫𝐨𝐧𝐤𝐞𝐧 𝐥𝐚𝐧𝐝 𝐯𝐚𝐧 𝐒𝐚𝐞𝐟𝐭𝐡𝐢𝐧𝐠𝐞, daar werd gestruind door ɢᴇᴜʟᴇɴ, sʟɪᴋᴋᴇɴ ᴇɴ sᴄʜᴏʀʀᴇɴ onder leiding van een ervaren gids die ons enthousiast alles vertelde over 𝕟𝕒𝕥𝕦𝕦𝕣, 𝕝𝕒𝕟𝕕𝕤𝕔𝕙𝕒𝕡 𝕖𝕟 𝕘𝕖𝕤𝕔𝕙𝕚𝕖𝕕𝕖𝕟𝕚𝕤! 

🥾👢

🅳🅰🅽🅺 aan alle 𝙗𝙚𝙜𝙚𝙡𝙚𝙞𝙙𝙚𝙣𝙙𝙚 𝙘𝙤𝙡𝙡𝙚𝙜𝙖’𝙨 die ook hun rubberen laarzen van stal haalden om onze jongeren te laten kennismaken met een prachtig stukje natuur! 

📓

Niet gek ver van de veerboot troffen we volgend gedicht van 𝗝𝗼𝗸𝗲 𝗩𝗮𝗻 𝗟𝗲𝗲𝘂𝘄𝗲𝗻 in het straatbeeld aan: 

‘Dubbeldaags’

trage adem van het water, machtig rad, knarsetandend

steen, een oudtijds jong bedrijf staat in zijn later

bakker bakten broden totterdood, vrouwen stierven

van het leven geven, en de getijden bleven, almaar weer

begint een heden van verliezen, vinden, rouwen, vieren

onder het schitterend gebinte speelt een kind

Categories:

Tags:

Comments are closed