Na de pedagogische studiedag van afgelopen vrijdag, zag onze derde graad vandaag opnieuw een afwijkende dag blinken in hun planner:

β€˜πŸ‡Ήβ€ŒπŸ‡­β€ŒπŸ‡ͺβ€ŒπŸ‡²β€ŒπŸ‡¦β€ŒπŸ‡©β€ŒπŸ‡¦β€ŒπŸ‡¬β€Œβ€™!Β 

πŸ™Œ

Voor de aandachtige aanwezigen op onze infoavond begin september, is het kristalhelder: die laatste graad heeft als één van de kerntaken onze jongelui voor te bereiden op β€˜π—±π—Άπ—² π˜„π—Όπ—Ώπ—Ήπ—± π—Όπ˜‚π˜ π˜π—΅π—²π—Ώπ—²β€™. En die kerntaak werd vandaag ook deels vervuld…

1️⃣

In een 𝕖𝕖𝕣𝕀π•₯𝕖 π•¨π• π•£π•œπ•€π•™π• π•‘ hadden we het over β“‘β“€β““β“–β“”β“£β“‘β“”β“—β“”β“”β“‘; het doel van deze twee lesuren was om de leerlingen te laten kennismaken met πšŸπšŽπš›πšœπšŒπš‘πš’πš•πš•πšŽπš—πšπšŽ πš‹πšŽπšπšŠπšŠπš•πš–πš’πšπšπšŽπš•πšŽπš—, ze onder te dompelen in de wondere wereld van de πš˜πšŸπšŽπš›πšœπšŒπš‘πš›πš’πš“πšŸπš’πš—πš en ze te laten nadenken over π’ƒπ’–π’…π’ˆπ’†π’•π’•π’†π’“π’†π’. Dus: β€˜π‘½π’†π’“π’ˆπ’“π’†π’π’…π’†π’ π’…π’Šπ’† π’ƒπ’‚π’π’Œπ’‚π’‘π’‘, π’π’Šπ’†π’—π’† 𝒐𝒖𝒅𝒆𝒓𝒔, π’šπ’π’–π’“ π’Œπ’Šπ’…π’” π’Œπ’π’π’˜ π’‰π’π’˜ 𝒕𝒐 𝒅𝒐 𝒂𝒏 π’π’—π’†π’“π’”π’„π’‰π’“π’Šπ’‹π’—π’Šπ’π’ˆπ’”π’Œπ’†β€™

2️⃣

De π•₯𝕨𝕖𝕖𝕕𝕖 π•¨π• π•£π•œπ•€π•™π• π•‘ behandelde een β€˜Κœα΄α΄› α΄›α΄α΄˜Ιͺᴄ’, tenminste dat vinden wij toch: β“–β“”β“œβ“”β“”β“β“£β“”β“Ÿβ“žβ“›β“˜β“£β“˜β“”β“š! Onze leerlingen stapten als het ware zΓ©lf in de politiek en werden omgedoopt tot lid van een π’‡π’Šπ’„π’•π’Šπ’†π’—π’† π’‘π’π’π’Šπ’•π’Šπ’†π’Œπ’† π’‘π’‚π’“π’•π’Šπ’‹. Belangrijkste doelen van deze workshop: vertrouwd raken met πš™πš˜πš•πš’πšπš’πšŽπš”πšŽ πš‹πšŽπšπš›πš’πš™πš™πšŽπš—, πš πšŽπš›πš”πš’πš—πš πšŸπšŠπš— 𝚍𝚎 πšπšŽπš–πšŽπšŽπš—πšπšŽπš›πšŠπšŠπš leren kennen en het πš‹πšŽπš•πšŠπš—πš πšŸπšŠπš— πš™πšŠπš›πšπš’πšŒπš’πš™πšŠπšπš’πšŽ aanstippen! Dus: ‘𝑹𝒐𝒍 𝒅𝒆 π’Žπ’π’–π’˜π’†π’ 𝒐𝒑, π’π’Šπ’†π’—π’† π’‘π’π’π’Šπ’•π’Šπ’„π’Š, 𝒐𝒖𝒓 π’Œπ’Šπ’…π’” π’Œπ’π’π’˜ π’˜π’‰π’ 𝒕𝒐 𝒗𝒐𝒕𝒆!’

3️⃣

πš†πš˜πš›πš”πšœπš‘πš˜πš™ πš—πšžπš–πš–πšŽπš› 𝟹 begon met de woorden: β€˜π—œπ˜€ β€˜π˜ π—²π—°π—΅π˜?’ op de eerste slide. β’»β“β“šβ“” ⓝⓔⓦⓒ onder de loep dus! Aan de hand van fragmenten uit de Edubox, ontwikkeld door VRT, leerden onze leerlingen de voorwaarden kennen om van nepnieuws te mogen spreken! Daarna volgden nog dure begrippen als β€˜haatspraak’, β€˜propaganda’, β€˜satire’ en β€˜framing’. En zo… werden onze leerlingen expert in het herkennen van desinformatie en fake news! Dus: ‘𝑾𝒂𝒕𝒄𝒉 𝒐𝒖𝒕, π’π’Šπ’†π’—π’† π’˜π’†π’“π’†π’π’…, 𝒐𝒏𝒛𝒆 π’π’†π’†π’“π’π’Šπ’π’ˆπ’†π’ π’Žπ’‚π’‚π’Œ 𝒋𝒆 π’π’Šπ’†π’•π’” π’˜π’Šπ’‹π’”!’

πŸš€

Wat een manier om de week te starten! Er zit heel wat talent in onze vijfdes, zesdes en zevendes, zoveel is zeker! ⁽ᴱⁿ α΅ˆα΅ƒβ€™Λ’ ᡍᡉᡉⁿ ᢠᡃᡏᡉ ⁿᡉʷ˒!⁾

Categories:

Tags:

Comments are closed