In het VOPP-project ‘๐ฉ๐ฟ๐ฒ๐ฑ๐ฒ’ onderzoeken onze vijfdejaars hoe ze mee kunnen bouwen aan een ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐.
Deze week bezochten ze daarvoor samen ๐๐๐ซ๐๐ฃ๐๐ ๐ป๐ ๐ค๐ค๐๐. Ze zoomden in op belangrijke vraagstukken als: ‘๐๐ฐ๐ฆ ๐ฐ๐ฏ๐ต๐ด๐ต๐ข๐ข๐ต ๐ถ๐ช๐ต๐ด๐ญ๐ถ๐ช๐ต๐ช๐ฏ๐จ?’, ‘๐๐ฐ๐ฆ ๐ฌ๐ข๐ฏ ๐ซ๐ฆ ๐ณ๐ฆ๐ข๐จ๐ฆ๐ณ๐ฆ๐ฏ ๐ข๐ญ๐ด ๐ฐ๐ฎ๐ด๐ต๐ข๐ข๐ฏ๐ฅ๐ฆ๐ณ?’… Onze vijfdes toonden zich behoorlijk geรฏnteresseerd! Mr. Desloovere (๐๐๐๐๐๐๐!) nam de gidsing en rondleiding op zich en wist op gepaste wijze de juiste zaken aan te raken.
Zoals het gezegde stelt: ‘แด สแดแด แด ษชs แดแดษด สแดแดแดs แด แดษด sแดแดแดแดsแด แดส แดแดษขแดสแดsแดแด แดแดษดาสษชแดแดแดษด’.
Het beeld van de student die een tank trotseert op het Tiananmenplein in โ89 zien leerlingen op een levensgrote foto in Kazerne Dossin. Het doet de vijfdejaars bewust nadenken over hun rol in de verdediging van mensenrechten. โ๐ซ๐๐ ๐๐ ๐๐๐ ๐๐ ๐๐๐ ๐๐ ๐๐๐?โ.
Verderop kijken we opnieuw naar de binnenmuur bekleed met fotoโs van deย slachtoffers. De sepiakleurige, die van deย overlevenden, zijn nauwelijks te vinden. De zoekmachine toont wie waar staat afgebeeld. Fanny Orlinski, het kleine meisje op de derde rij in deย tweede kolom, zat op transportย XI, en overleefde niet.
Vervolgens stappen we langs de laatste panelen. Langs deย linkerzijde deย beulenย die samen lachen en ontspannen met eenย drankje in de zon. Langs de rechterzijde de Joodse slachtoffers die terzelfdertijd wachten op de gaskamers. Onze leerlingen zeiden alvast ‘๐ ๐ ๐ ’ na deze beklijvende beelden.
Comments are closed