In het VOPP-project ‘๐—ฉ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฑ๐—ฒ’ onderzoeken onze vijfdejaars hoe ze mee kunnen bouwen aan een ๐’—๐’“๐’†๐’†๐’…๐’›๐’‚๐’Ž๐’† ๐’”๐’‚๐’Ž๐’†๐’๐’๐’†๐’—๐’Š๐’๐’ˆ.

Deze week bezochten ze daarvoor samen ๐•‚๐•’๐•ซ๐•–๐•ฃ๐•Ÿ๐•– ๐”ป๐• ๐•ค๐•ค๐•š๐•Ÿ. Ze zoomden in op belangrijke vraagstukken als: ‘๐˜๐˜ฐ๐˜ฆ ๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ต๐˜ด๐˜ต๐˜ข๐˜ข๐˜ต ๐˜ถ๐˜ช๐˜ต๐˜ด๐˜ญ๐˜ถ๐˜ช๐˜ต๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ?’, ‘๐˜๐˜ฐ๐˜ฆ ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ข๐˜จ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ข๐˜ญ๐˜ด ๐˜ฐ๐˜ฎ๐˜ด๐˜ต๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ณ?’… Onze vijfdes toonden zich behoorlijk geรฏnteresseerd! Mr. Desloovere (๐’‰๐’Š๐’Ž๐’”๐’†๐’๐’‡!) nam de gidsing en rondleiding op zich en wist op gepaste wijze de juiste zaken aan te raken.

Zoals het gezegde stelt: ‘แด ส€แด‡แด…แด‡ ษชs แด‡แด‡ษด ส€แด‡แด‡แด‹s แด แด€ษด sแดœแด„แด„แด‡sแด แดสŸ แดแด˜ษขแด‡สŸแดsแด›แด‡ แด„แดษดา“สŸษชแด„แด›แด‡ษด’.

Het beeld van de student die een tank trotseert op het Tiananmenplein in โ€™89 zien leerlingen op een levensgrote foto in Kazerne Dossin. Het doet de vijfdejaars bewust nadenken over hun rol in de verdediging van mensenrechten. โ€œ๐‘ซ๐’๐’† ๐’‹๐’† ๐’Ž๐’†๐’† ๐’๐’‡ ๐’›๐’†๐’ˆ ๐’‹๐’† ๐’๐’†๐’†?โ€.

Verderop kijken we opnieuw naar de binnenmuur bekleed met fotoโ€™s van deย slachtoffers. De sepiakleurige, die van deย overlevenden, zijn nauwelijks te vinden. De zoekmachine toont wie waar staat afgebeeld. Fanny Orlinski, het kleine meisje op de derde rij in deย tweede kolom, zat op transportย XI, en overleefde niet.

Vervolgens stappen we langs de laatste panelen. Langs deย linkerzijde deย beulenย die samen lachen en ontspannen met eenย drankje in de zon. Langs de rechterzijde de Joodse slachtoffers die terzelfdertijd wachten op de gaskamers. Onze leerlingen zeiden alvast ‘๐Ÿ…๐Ÿ…”๐Ÿ…”’ na deze beklijvende beelden.

Categories:

Tags:

Comments are closed