“๐—•๐—ผ๐—บ๐—ฏ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜ ๐—ผ๐—ฝ ๐˜‡๐—ถ๐—ฒ๐—ธ๐—ฒ๐—ป๐—ต๐˜‚๐—ถ๐˜€ ๐—ฒ๐—ถ๐˜€๐˜ ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ฎ๐—น๐—น๐—ฒ๐—ป ๐˜€๐—น๐—ฎ๐—ฐ๐—ต๐˜๐—ผ๐—ณ๐—ณ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€”

“๐‰โฑบ๐“ฃ๐—€๐–พ ๐—๐—‹๐–พแ‘ฏ๐–พ๐—Œฮฑ๐–ผ๐—๐—‚๐—๐—‚๐—Œ๐—๐–พ๐“ฃ ๐—„โฑบ๊ญ‘๐–พ๐“ฃ โฑบฯ ๐—Œ๐—๐—‹ฮฑฮฑ๐— ๐—๐–พ๐—€๐–พ๐“ฃ ๐—€๐–พฯ‰๐–พแฅฃแ‘ฏ ๐—‚๐“ฃ ๐†ฮฑฦถฮฑ”

“แด‡แดœส€แดแด˜แด€ แด แด‡ส€แด…แด‡แด‡สŸแด… แดแด แด‡ส€ แดแด˜แด แด€ษดษข แด แด€ษด แดแดส€สŸแดษขsแด สŸแดœแด„สœแด›แด‡สŸษชษดษขแด‡ษด”

“๐—ฆ๐—ฐ๐—ต๐—ผ๐—น๐—ถ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป ๐—ต๐—ฒ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ธ๐—ฒ๐—ป ๐Ÿด๐Ÿฌ ๐—ท๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐—ฏ๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐—ฑ๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—ถ๐—ป ๐—™๐—ผ๐—ฟ๐˜ ๐—•๐—ฟ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ผ๐—ป๐—ธ”

๐Ÿ—ž

Deze krantenkoppen zijn geen geschiedenisles uit een ver verleden, maar de harde realiteit vandaag. In zoโ€™n wereld is het belangrijk dat iedereen, ook onze ๐ฃ๐จ๐ง๐ ๐ž๐ซ๐ž๐ง stilstaan bij vragen over oorlog, geweld รฉn vrede. ๐˜ž๐˜ข๐˜ต ๐˜ฌ๐˜ถ๐˜ฏ๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ธ๐˜ฆ ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ถ๐˜ช๐˜ต ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ? ๐˜๐˜ฐ๐˜ฆ ๐˜ฌ๐˜ถ๐˜ฏ๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ธ๐˜ฆ ๐˜ฃ๐˜ช๐˜ซ๐˜ฅ๐˜ณ๐˜ข๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฅ๐˜ป๐˜ข๐˜ฎ๐˜ฆ ๐˜ต๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฌ๐˜ฐ๐˜ฎ๐˜ด๐˜ต?

๐Ÿ™‹

Binnen ๐‘ฝ๐‘ถ๐‘ท๐‘ท ๐Ÿ“ (โฑฝแตƒแตแต’แต›แต‰สณหขแถœสฐสณโฑสฒแตˆแต‰โฟแตˆแต‰ แดพแต’สณแต—แถ แต’หกโฑแต’ แต‰โฟ แดพสณแต’สฒแต‰แถœแต—แต‰โฟ) kozen enkele leerlingen voor het project โ€˜๐•๐•ฃ๐•–๐••๐•–โ€™, onder begeleiding collega, meneer Desloovere.

Tijdens het afsluitmoment presenteerden de leerlingen hun eigen vredesideeรซn. Creatieve, persoonlijke reflecties over vrede, samenleven en wat het betekent om verantwoordelijkheid te nemen als burger.

๐Ÿ•ต

Aansluitend ging onderzoeker Maarten Van Alstein van het  Vlaams Vredesinstituut  met hen in gesprek in een focusgroep. Dat gesprek maakte deel uit van het onderzoeksproject โ€˜สŸแด‡ส€แด‡ษด แดœษชแด› แด…แด‡ ษขแด‡sแด„สœษชแด‡แด…แด‡ษดษชs?โ€™, waarin onderzocht wordt hoe jongeren kunnen leren uit geschiedenissen van oorlog en geweld, met het oog op democratisch burgerschap en vredeseducatie.

๐Ÿ’ฌ

Zowel de voor- als namiddaggroep bracht ๐•จ๐•’๐•’๐•ฃ๐••๐•–๐•ง๐• ๐•๐•๐•– ๐•š๐••๐•–๐•–รซ๐•Ÿ naar voor waar menig beleidsmaker en lokale overheid nog iets van kan leren en ook onderzoeker Van Alstein was enorm tevreden met hoe het gesprek met onze jongeren verliep!

๐Ÿ™Œ

Merci, vijfdes en bedankt Maarten Van Alstein om je met veel grinta voor dit project in te zetten! 

#sterkindewereld #groeienintalenten #warmnest

Categories:

Tags:

Comments are closed